Menu
How to:

Novoroční předzevzetí

Proč nefungují a jak na to jít lépe
Jak na Nový rok tak po celý rok?
Posilovny mají v lednu narváno. Ale 80% novoročních předsevzetí to nevydrží do února
Silvestrovský večírek je v plném proudu. S kamarády hodnotím už téměř loňský rok a s očekáváním probíráme, jestli to už snad konečně bude lepší. Každý z nás si dává novoroční předsevzetí, ale opravdu málokdo z nás vydrží déle než do února...
Ohlédněte se za uplynulým rokem a podívejte se na ten následující společně s námi. V příspěvku se tak podíváme na časté chyby novoročních předsevzetí, jak se jim vyvarovat a na to to, jak si cíle nastavit zdravě a splnitelně.
Nejčastější chyby
Chyby často začneme hledat hned v nás. Často za to můžou jen chyby v našem uvažování o cílech.
Novoroční cíle jsou totiž až příliš často spíše nesplnitelným přáním. Kdo by přeci nechtěl v lednu zhubnout 20 kilo? Máme na sebe tak vysoké nároky, že je vůbec nejsme schopni splnit a potom se hroutíme.

Nemáme plán, jak cílů postupně dosáhneme. Nemáme žádné průběžné vyhodnocování a nestanovili jsme si cestu. Je důležité si postupně nastavit progress, sledovat jednotlivé dílčí úspěchy. Maraton taky nezaběhnete tak, že o něm sníte. Musíte mít nastavený tréninkový plán. Stačí jej dodržovat a důvěřovat.


Vnitřně vlastně nic zlepšovat nechceme, není to pro nás důležité, jen si myslíme, že bychom to, často pod nátlakem sociálních sítí a okolí, měli splnit. Je předsevzetí opravdu vyjádřením vašeho já, nebo jen kopírujete z life stylových magazínů a pouček to co byste měli? Pravděpodobně všichni kolem vás chtějí přestat pít, kouřit a začít cvičit.

Mnoho z nás si také myslí, že zbavit se špatného návyku je snadné. Avšak dříve než se nadějete, jste zpátky tam, kde jste byli.

Často také nevnímáme celý kontext plánů. Chcete každý den cvičit? Pak je důležité upravit denní režim tak, aby si člověk na pohyb našel
čas.

Promyslete si věci dopředu déle a ve větším horizontu, než jen 31.12.
Dáváme si také obrovské množství úkolů. Co kdybyste si mohli stanovit jen jednu věc? Jaká by to byla? Podaří se vám jí možná dodržet lépe.







1
Začněte v přítomnosti
Jistě, předzevzetí jsou o budoucnosti. Ale naše úmysly chceme přenést do reality současnosti.

Zastavte se, udělejte si na plánování klidný čas. Můžete zkusit i meditaci, či relaxační dýchání.
Poté uděláte uvědomělá rozhodnutí o svých cílech.
    Cíl:
    Čeho chci dlouhodobě dosáhnout? Kde budu za půl roku?
    Vizualizujte si své cíle, jak se při tom cítíte, co vidíte?
    Realita:

    Jak jsem na tom dnes?
    Možnosti:
    Najděte co nejvíce možností, které vás mohou z reality posunout?
    Vůle:
    Jak konkrétně ty změny udělám?
    Jaký je první malý krok?
    Kdy ho udělám?
    2
    Poučte se z minulého roku
    Podívejte se zpět na předchozí rok a poučte se z něj. Zkoumejte své chování a zkuste najít opakující se motivy. Nebudete tak opakovat loňské chyby. Zkuste se zeptat i okolí.
    • Splnili jste to, co jste si naplánovali?
    • Jak jste spokojeni se sebou?
    • Co se dá zvládnout lépe?
    Ostatně tyto kroky jsme posílili v našich workshopech, abyste tak mohli lépe reagovat na vaši pracovní zátěž.
    3
    Počítejte s problémy
    a mějte od sebe realistická očekávání
    Každý děláme chyby a věci se mění. Proto se změnami počítejte dopředu. Co by mohlo vaše plány ohrozit? Jak se s tím vypořádáte?
    Když se něco nepovede, často si o sobě začneme myslet, že nejsme "dost dobří". Nevadí, neberte to jako prohru. Spíše jako cennou zpětnou vazbu. Když si tohle celé uvědomíte, naučíte se nejen lépe pracovat sami se sebou, ale budete vyrovnanější a spokojenější. Mluvte sami k sobě jako k dobrému příteli.
    4
    Nebuďte na to sami
    Zkuste požádat někoho o podporu. Použijte také pomůcky, například různé deníčky, aplikace, plánovače..
    Zkuste se i inspirovat u jiných. Co by v podobné situaci dělal někdo jiný?
    Můžete své cíle také sdílet se svým okolím.
    5
    Buďte konkrétní
    Každý cíl by měl být co nejkonkrétnější, aby se nerozplynul v mlze.
    Specifický
    Měřitelný
    Dosažitelný
    Realistický
    Časově určený

    Nyní je skvělý čas pro sebereflexi před koncem roku. Čeho chcete v budoucnu dosáhnout a jak na to?
    6
    Vyzkoušejte náš plánovač na 2020
    Udělali jsme pro vás plánovač, díky kterému se můžete přehledně postavit k novému roku!
    Zaznamenávejte do něj to nejdůležitější a zároveň to, co jste reálně schopni splnit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami ochrany osobních údajů a také zasílám newsletteru.
    Napsal Karel, ve stoje a s láskou. Fotky jsou z našeho vánočního plánovacího workshopu.
    Líbil se vám článek? Měli bychom napsat o nějakém tématu? Jaký problém trápí v práci vás? Napište nám na ahoj@worklabs.cz ♥
    Made on
    Tilda