Menu
How to:

5 pravidel time-managementu

Máš čas?
Už to není tajemství. Produktivita není o čase, ale o pozornosti a energii. Čas je nejdražší komoditou současnosti. Získejte nad ní kontrolu.
1
Zapomeňte na to-do-listy. Udělejte více, stresujte se méně.
Výzkumy ukazují, že v průměru 41% položek na to-do-listech nikdy nedokončíme. Jedním z důvodů je, že to-do-listy nemají oporu v reálném odhadu, kolik jednotlivé činnosti zaberou. Jsou tak spíše wish-listy.
Použijte timeboxing. Například tím, že si povedete detailnější diář, ve kterém jednotlivým činnostem přiřadíte konkrétní čas a trvání. Nebudete tak den trávit rozhodováním, co budete vlastně dělat. Den také lépe ukončíte. Budete totiž vědět, co jste vlastně splnili.


My na plánování rádi používáme analogové i digitální nástroje. Můžete zkusit třeba Doller. (btw tohle není nijak placená reklama nebo spolupráce)
2
Zaznamenávání nápadů

Všichni to známe. Když nejsme v práci, máme často super nápady. Souvisí to s tím, že právě dáváme hlavě potřebný prostor, aby mohla myslet. Mne často napadají skvělé věci pří běhání, nebo na kole. Když jste pár hodin sami, jen v přírodě, tak vaše myšlení se divergentně rozvine a kreativní nápady přicházejí.
Mějte po vždy něco, co vám pomůže si znovu nápady vyvolat. Protože není potom nic horšího, než stále myslet na to, co vás napadlo a co musíte udělat a že si to musíte napsat, až budete doma. Já používám jednoduché notes v mobilu. Ze kterého pak jednoduše myšlenky mohu rozpracovat dál.
3
Soustředěná práce
Opakujeme to pořád. A víme proč.
Neustálá kontrola emailu, sociálních sítí nám zabere astronomické množství času. Naše mysl se postupně satala závislá na neustálé kontrole. Proč? spouští to v nás stejné procesy jako gambling - díky principu náhodné odměny. Nikdy nevíte, jestli něco "vyhrajete" nebo ne. Čas v emailu vy vyhraďte v časovém bloku ve vašem dni. Můžete zkusit třeba 3 bloky ráno-poledne-večer, každý o max 25 minutách, ve kterých vše vyřídíte.
Ať už papír nebo digitál, věnujte čas svému času!
4
Naučte se říkat ne.
A zeptejte se Pareta.
Teď už asi víte, že nejdůležitější je prioritizovat a svůj čas investovat tam, kde bude mít největší dopad. A jak na to? Naučte se říkat ne. Nepřebítejre hned automaticky priority ostatních. Neplánujte zbytečné meetingy, které lze odbavit jedním telefonem či dokonce emailem. Na takových jednáních se většinou začnou řešit úplné triviality (Parkinsonův zákon). Respektujte čas ostatních. Pokud již musíte meeting mít, zkuste jej plánovat v 5 minutových intervalech. Né každý meeting totiž musí mít standartní hodinu. Koneckonců, když na něm jste, nemůžete být jinde.

80/20 pravidlo také v tomto případě říká, že pokud investujete 20% čas do správných činností, pak jejich impact může být až 80%.

Podívejte se třeba i na tohle video z našeho oblíbeného Y-combinatoru, jehož startupové školy se účastníme.
5
Dejte každému dni téma. A malé detaily řešte hned.
Máte problém se sosutředit, protože vclastně nevíte, co máte dnes dělat? Ideálně bychom měli vědět naše činnosti ještěš přestím, než daný den dorazíme do kanceláře. (Můžete dokonce zjistit, že vlastně již máte tento týden splněno)
Jack Dorsey - zakladatel twitteru si své dny plánuje tak, aby měli téma. Například v pondělí se věnuje managementu, ve středu marketingu, v pátek financím a v sobotu reflektuje týden uplynulý a dívá se na ten další se strategickým nahledem. Podobnou metodu jsem odhalil i u Roberta Kiosakiho. David Allen (GTD) i Francesco Cirillo (pomodoro) jsou ještě dále a sdružují i jednotlivé úkoly ve dni do bloků - např. pomodor. O tom už bude podrobněji příště.
Další čtivo o tématu: Getting Things Done, Konec prokrastinace, 7 návyků skutečně efektivních lidí, 15 Secrets Successful People Know About Time Management,What the Most Successful People Do Before Breakfast, Great at Work, Technika Pomodoro, The Joy of Work


Karel Goláň
Co-Founder of WorkLabs, Work Well Trainer, Idea and People Builder
Je dobré se učit z vlastního procesu. Ještě lepší je to předat ostatním. Nic víc nemotivuje více, než úspěchy a úsměvy, ke kterým jste alespoň trochu dopomohli.
Napsal Karel, ve stoje a s láskou.
Líbil se vám článek? Podpořte nás v akceleraci na Nastartujte se!
Nebo nám napište váš feedback na ahoj@worklabs.cz
Made on
Tilda